A főszezonra készül az e-kereskedelem

A webáruházak már javában készülnek a Black Friday kampányra, illetve a karácsonyi vásárlási lázra.
Rendhagyó főszezon következhet az online kereskedelemben. Utánajártunk, mire számítanak a kereskedők.
Idén a gazdaság legtöbb ágazatában a szereplők megváltozott körülményekkel szembesültek. Míg a legtöbb szegmens veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, addig az e-kereskedelem szárnyalásba kezdett. Magyarázatul elsősorban a megváltozott vásárlói viselkedés szolgál; a fertőzésveszély minimalizálása érdekében a lakosság egyre gyakrabban döntött a biztonságosabb online vásárlás mellett. Ez magyarázza, hogy a járványhelyzet első időszakában az e-kereskedelem a teljes kiskereskedelem mintegy 10%-os részesedését mondhatta magáénak. Ilyen arányt talán 2024-re várhattunk volna...
A növekedés motorja elsősorban az úgynevezett átterelődés. A tranzakciók jelentős része a hagyományos üzletek helyett az online térben valósult meg; a kockázatok csökkentése mellett a rövidített nyitva tartás is az online szektort segítette.
Nem elhanyagolható az előrehozott és extra költések aránya sem; rengeteg olyan terméket vásároltunk, amitől a kijárási korlátozás idején biztonságunk és az életminőségünk javulását vártuk; tisztítógépek, háztartási kisgépek, kenyérsütők, laptopok, játékkonzolok, otthoni sporteszközök voltak a legkeresettebb árucikkek.
A GKI Digital mérései szerint mintegy 50 ezer új online vásárló jelent meg a járványhelyzet első 6 hetében. Összehasonlításul, a tavalyi év 12 hónapja alatt hozzávetőlegesen 70-80 ezer új vásárlóval bővült az e-kereskedelem.
De mi van most és mi lesz az utolsó két hónapban?
Az idei év első felében hozzávetőlegesen 35%-os növekedést könyvelt el az online kereskedelem; ez lényegesen magasabb az előzetes várakozásnál, amit a szakma nagyjából 16% körül állapított meg — fogalmaz a megkérdezett szakértő. Ehhez képest az őszi hónapok is várakozás felett teljesítenek, noha a mostani hónapokra vonatkozó jelentésekkel még nem rendelkezünk.
A mostani várakozások szerint az utolsó negyedév mintegy 20-25%-kal lehet erősebb a tavalyinál.
A nagyobb forgalom ellenére nem várhatók a tavalyinál nagyobb fennakadások, ami elsősorban annak köszönhető, hogy az évek óta munkaerőhiánnyal küzdő logisztikai szektor kellő humán erőforráshoz jutott a munka nélkül maradt kékgalléros szektor dolgozóinak köszönhetően.
Ennél súlyosabb kérdéseket vet fel, hogy a következő évben hogyan alakul az e-kereskedelem forgalma. A kiürülő családi kasszák, a növekvő munkanélküliségi ráta és a gazdasági recesszió hatása érezhető a kiskereskedelemben, kérdés azonban, hogy az online szektor elszívó hatása milyen mértékben jelentkezik; amennyiben tovább romlik a járványhelyzet, illetve szigorúbb kormányzati intézkedések valósulnak meg, ismét megnőhet az érdeklődés a biztonságosabb online kereskedelem iránt.
Marketingszakértők jellemzően egyetértenek abban, hogy a 2021-es év eredményeit a 2019-es teljesítmény alapján kell megtervezni; az idei év minden szempontból kilóg a sorból.