KKV - kisvállalkozás

A megfelelő a vállalatának a szoftvereszköz-gazdálkodása?

A megfelelő a vállalatának a szoftvereszköz-gazdálkodása?

A vállalat szoftver gazdálkodása csak akkor lehet sikeres, ha a folyamatot segítő szakemberek kellő ismerettel rendelkeznek a szerteágazó szoftvereszköz-gazdálkodási folyamatok és a kapcsolódó szakterületeken, valamint ismerik a különböző szoftverfejlesztő cégek licenc politikáját. Sajnos ennek a folyamatnak a menedzselése a legtöbb esetben meghaladja a vállalat képességeit; túl nagy terhet ró a vállalatra, ha ezeket a feladatokat önmaga akarja megoldani.

Természetesen a piacon találhatók olyan szolgáltatások, amelyek épp ebben az esetben nyújtanak megoldást. A vállalati szoftvereszköz-gazdálkodási folyamat segítése szakértő által sokkal jobb hatékonyságot érhet el; a vállalatok számára ez magától értetődő módon plusz kiadást jelent, viszont sokkal kisebb tételről és sokkal nagyobb hatékonyságról beszélhetünk, mint abban az esetben, ha a vállalat saját maga próbálja meg ellátni a feladatot, felépíteni és szinten tartani a szaktudást – mondja az ipr.hu szakértője. Arról nem is beszélve, hogy a szoftver gazdálkodás irreálisan nagy erőforrásokat vonhat el a lényegi tevékenységektől.

 

A sikeres szoftver gazdálkodás kulcsa elsősorban abban rejlik, hogy a megbízott szakértő széleskörű iparági tapasztalatokkal rendelkezik, így a gyakorlati megvalósításban sokkal fontosabb és hatékonyabb szerepet tölt be, mint egy átképzett saját dolgozó. A szoftver gazdálkodás területén kiemelt jelentőséggel bír a tapasztalat; fontos, hogy a megbízott szakértő jól ismerje az adott szegmenst, képes legyen magabiztosan tájékozódni a szoftverlicencelés útvesztőiben és meg tudja találni azokat a lehetőségeket, amelyek az adott megbízás specifikus tulajdonságainak minősíthetők.

 

A megfelelően kivitelezett szoftver gazdálkodás jelentős megtakarítást tesz lehetővé, ami a kisebb és a nagyobb cégek és vállalatok esetében is jelentős összegnek minősíthető. Általánosan el lehet mondani, hogy a vállalatok mintegy 90 százaléka áron felül jut a licencekhez. Ez a szám borzasztóan magas; jól mutatja, hogy a licencek piacán egyelőre nem beszélhetünk felhasználói tudatosságról. A ráfizetés mértéke is igen magasnak mondható, hiszen átlagosan 20-40 százalékkal fizetnek többet a licenc díjakért, mint az szükséges lenne. Ha figyelembe vesszük, hogy nagyon sok szoftver esetében több éves támogatásról van szó, akkor az ilyen módon túlfizetett szolgáltatás már jelentős többletkiadásként jelenik meg.

 

A probléma legfőbb forrása, hogy a szoftverfejlesztők és forgalmazók nem érdekeltek az ügyfelek tájékoztatásában, így gyakorlatilag magukra vannak hagyva a licencek útvesztőiben. A jogtulajdonosok elsődleges – sőt, egyetlen – célja a maximális profit elérése, így nem érdekük a felhasználók kiadásainak optimalizálása.

 

Ezt a fajta piaci viselkedést kár bírálni – mondja a szakértő. Érdemes tudni, hogy a licencek körüli információk olyan sebességgel változnak, hogy emiatt gyakorlatilag követhetetlenné válik a teljes licenc megfelelőség jogi háttere. Pontosabban fogalmazva a helyzet szakértőt kíván, akinek a feladata a naprakész ismeretek elsajátítása. A cégek és vállalatok csak a legritkább esetben engedhetik meg maguknak, hogy e célra saját humán erőforrást csoportosítsanak át, így inkább külsős cégeket alkalmaznak a szoftver gazdálkodás elősegítésére és hatékonyságának javítására.

 

A szoftver gazdálkodás kellően összetett feladat ahhoz, hogy a cégek komolyan vegyék; ez nem csak a költséghatékonyság, hanem az esetleges licenc ellenőrzések miatt is jelentőséggel bír.